25 jan. 2009

film, mys och lite katastrof

Mannen och jag tog hunden i bilen och åkte upp till Malin
och Henrik för lite indiskt, mys och filmfestival.
Allt gick bra förutom ett väldigt upprörande möte med
vakterna på spårvagnen, så visst att vi får betala en massa
dyrt, men de var så jävla otrevliga. Och jag gav ändå upp
direkt och orkade inte ljuga en massa utan ville bara iväg
till bion, så ska dom ändå tjabba och tala nedvärderande till
mig. Jag önskar jag hade tänkt efter lite. Och iaf inte legitimerat
mig, mistake. Men, jag har ju kanske inte ofta betalat i mitt
liv så. Well. Vi såg iaf fyra filmer;
Tulpan. Tänk Kazakstan, steppen, det blåser, fåren bräker och
kamelerna råmar eller vad fan dom gör, enkelt och vackert. 
Sen blev det väldigt mycket inhemsk skrikig sång, vackert men
jävligt högt och skrikigt. Desperat jakt på en fru och det fanns
bara en att välja på och hon ville flytta till stan. Så, no luck there.
Slumdog Millionare. Extremt bra faktiskt. En indisk fattig ung
kille som hamnat i vem vill bli miljonär och klarar frågorna av
en ren slump då han hamnat i situationer i sitt liv som ingen
någonsin kunnat tro. Men polisen misstror honom och torterar
honom i tron om att han fuskat. Det fanns även kärlek och lagom
bollywood dans. Fantastiskt.
Waltz with Bashir. Fruktansvärt jävla smärtsamt och riktigt 
fantastiskt effekfullt, dessutom väldigt tidsenligt även om den
handlar om ett krig mellan israel och palestinier och så, på 80-talet
så blev det ju väldigt aktuellt med många likheter. En animerad
dokumentär men i mitt liv det hittills mest effektfulla slutet på
en film.
The country wedding. Isländsk familjefest som gick åt helvete fel.
Ett par ska gifta sig på landet och familjerna ger sig av i två bussar
men brudgummen vet inte vart exakt kyrkan ligger och familje-
hemligheter börjar uppdagas under stressen som alla hamnar under.
Ganska rolig faktiskt, hysterisk men inte alltför hysterisk.

Vi (inte jag) körde hem vid en högst okristlig tid i morse och jag
sov fram till statoil i växjö. Jag är ändå för jävla trött.
Men det var en fin helg med fina och intressanta samtal om 
nätterna om framtiden och kärlek och grejer. Det ni.
Yxa blev lite förstoppad av storstadsupplevelserna men han
var jätteduktig hela tiden. Förutom när han gömde min medicin.

Over and out people!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Later fint med filmfestival!
Hoppas allt ar bra i ovrigt ocksa!
Puss

Anonym sa...

uppdatera nu snart kvinna!