14 maj 2007

okej. ska tänka på bättre saker
Idag har faktiskt varit fint.
Min lärare höll ett hyllningstal till mig och menade
på den stora sorg och tomhet som skulle finnas om
hon fann mig om tre års tid på ett kontor någonstans,
nej tydligen har jag "ett kraftfullt uttryck, rejält och energifullt..
det är meningen du ska göra STORA grejer, stora
skulpturer, känna värmen från glaset och leran i händerna, men
främst som du skrivit siri, att forma en känsla och göra
den bestående..." Sen sa hon självklart (vad alla obsessar)
att det är inte ett yrke man blir rik på. Men, man (hon
och jag tydligen..) måste får skapa!
Det var fint sagt av henne faktiskt. Hon sa att hon hade tänkt
på mig.
Detta var trots allt inte det flummigaste en keramiklärare
någonsin sagt till mig, to no surpise. Det mest spexiga måste
nog vara tipset och att vakna upp om natten, ta på sig gummi-
stövlar men inte mkt mer så att man verkligen kunde känna vinden,
kylan, naturen och gå ut mitt i skogen. En såndär tyst och tät skog,
stå där och kolla på stjärnorna och lyssna på det tysta. Lyssna
på natten, skogen, stjärnorna och låt naturen tala och inspirera dig.
Allt det här är ju väldigt vackert men det sjuka var det 'mystiska' tonfallet
och släpande, hypnotiserade rösten. Som om hon återupplevde
en sådan natt, just där, just då. Fina människor.


Nu orkar jag till och med tänka tillbaka på CPH också.
Det var faktiskt väldigt fint, väldigt bra allting. Mycket filmande,
mycket fotande, lite för mycket insekter i närbild och lite för lite pengar.
Jag och Mattias fick dubbelsängen och Unn och jag hängde med
GRABBARNA och slapp ett olidligt utdraget lockande, sprayande
och sminkande. Mycket frisk luft och många vakna timmar och fint
sällskap gjorde att jag sov tryggare än på länge och underbart under
hela vistelsen. Jag åt ingen korv och jag drack praktiskt taget ingen öl.
För mig är danmark något mycket bättre.
Jag hade faktiskt saknat my man lite.

Inga kommentarer: